USA

Food trucks, big bucks

Food trucks sind ein schnell wachsender Trend in den USA, einer von vier Amerikanern hat in den letzten sechs Monaten bei diesen rollenden Take-away-Restaurants gekauft.

So die jüngsten Daten, erhoben Mitte 2010, von Technomic. Bei einer analogen Befragung im Sommer 2009 waren es erst 13 %. Das Phänomen ist besonders stark im Süden Kaliforniens, aber auch in anderen US-Staaten wie Texas & Co.
Was steht dahinter? Die Rezession und der Anspruch 'Value for money'.

Doch der zentrale Faktor heißt Social Media. Wo die Trucks gerade Halt machen und ihre Foodservice-Angebote offerieren, das wird in Windeseile über Twitter, Facebook & Co. kommuniziert. Also Social Media & mobil & Pop-up.

Hier Originalbegründung:

"But there is more going on here than the recession. One fo the biggest drivers of the trucking phenomenon is social media, which spreads word-of-mouth about new concepts like wildfire. Within hours of a truck hitting the road, recommendations are fired across Twitter and networking sites such as Facebook. Location-driven services such as Foursquare can meanwhile alert users to a truck's exact location in real time, so that New York workers stepping out of their offices for lunch, say, can be directed to a nearby truck that is serving their favourite cuisine. More traditional websites help too, listing schedules of trucks regular calling points. Social media has transformed marketing for all restaurant sectors, but nowhere more than in the mobile market."

Nicht nur alte Lastwagen werden umgebaut, neue, sehr gut aussehende Exemplare machen Marke. Die großen Ketten springen auf das Phänomen auf. Taco Bell etwa war den ganzen Sommer mit einem Truck in amerikanischen Städten unterwegs.
Zu den meistverkauften Sortimenten gehören Burger und Gourmet-Burger. Und das typische mobile Take-away-Restaurant prägt so Namen wie 'All American Girl'. Hier fünf American Food truck-Konzepte:
  • Chi'Lantro. One of the leaders of the food-trucking craze – a Korean-Mexican fusion concept in Texas.
    www.chilantrobbq.com
  • Marination. Seattle mobile team selling healthy Hawaiian cuisine. A good example of the Twitter-powered generation of operators.
    www.marinationmobile.com
  • Border Grill. Upscale Santa Monica Mexican restaurant now takes its food on the road.
    www.bordergrill.com
  • Mmmpanadas. Empanada specialist in Austin, Texas, with a knack for promotion. http://mmmpanadas.publishpath.com/
  • Spenceron the Go. This San Francisco operation turns out top-end French cuisine. If foie gras and sweet-breads can be sold out of a converted taco truck, then – it would seem – anything can.
    www.spenceronthego.com
stats